Måndagen den 14 januari 2013, möttes jag av det jag fasat för skulle komma. När jag kom ut i stallet och skulle fodra hittade jag min älskade Sunzita, död i sin box. Visserligen var hon gammal, 31 år, men har varit väldigt pigg och fin hela tiden. Helt plötsligt för ca 2-3 veckor sedan började hon äta lite sämre och för 2 dagar sedan slutade hon helt. Visste att det var dax att ta det där jobbiga beslutet, men jag hann aldrig, hon gjorde det åt mig.
Jag köpte Zita -84 då hon var 1½ år. Hon blev min allra första egna häst. Helt ohanterad kom hon till oss. Jag både red och körde in henne. Vi tävlade på travet i många år och hon fick ett travrekord på 2.12.2. Hon fick några föl, däribland duktiga travaren Tippex. Hon fick tyvärr ganska tidigt bronkit och hade svårt att anstränga sig. Helt plötsligt när min dotter, Alexandra blev ca 8-9 år och började rida henne, så upphörde det mesta av hennes hosta. Hon kunde hopptävla henne i några år och lärde sig jättemycket på henne.
Vi kommer att sakna vår "gamling" här på gården, men hoppas att hon har det bra på de evigt gröna ängarna!
R.I.P Sunzita, min allra första egna älskade häst! Hälsa Jonah...och ta väl hand om varandra!!
 
 

Kommentera

Publiceras ej